Yabancılar Hukuku

Yabancılar Hukuku

  İDARİ GÖZETİM ve SINIR DIŞI KARARI İLE İLGİLİ BİLİNMESİ GEREKENLER


Yabancıların Türkiye’ye giriş ve çıkışları, Türkiye’de kalma ve koruma talep eden yabancılara sağlanacak korumanın kapsamı ve söz konusu korumanın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu ile düzenlenmiştir. 6458 sayılı kanun ile yabancılara uygulanacak İdari Gözetim kararı ile Sınır Dışı Etme (Deport) kararı da düzenlenmiştir.


SINIR DIŞI (DEPORT) KARARI NEDİR?


Sınır dışı kararı, bahsi geçen kanunda sayılı sebeplerin bulunması halinde Genel Müdürlüğün talimatı üzerine veya re’sen valiliklerce yabancının ülke dışına çıkarılmasıdır. Kısaca deport işlemi Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun 54’üncü maddesinde düzenlenen sebepleri ihlal eden yabancılar hakkında uygulanır.


KİMLER SINIR DIŞI EDİLEBİLİR


6458 sayılı kanunun 54. Maddesinde kimlerin sınır dışı edilebileceği düzenlenmiştir. Bu kişiler:


Ø  5237 sayılı Kanunun 59 uncu maddesi kapsamında sınır dışı edilmesi gerektiği değerlendirilenler,

Ø  Terör örgütü yöneticisi, üyesi, destekleyicisi veya çıkar amaçlı suç örgütü yöneticisi, üyesi veya destekleyicisi olanlar,

Ø   Türkiye’ye giriş, vize ve ikamet izinleri için yapılan işlemlerde gerçek dışı bilgi ve sahte belge kullananlar,

Ø  Türkiye’de bulunduğu süre zarfında geçimini meşru olmayan yollardan sağlayanlar,

Ø  Kamu düzeni veya kamu güvenliği ya da kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar,

Ø  Vize veya vize muafiyeti süresini on günden fazla aşanlar veya vizesi iptal edilenler,

Ø  İkamet izinleri iptal edilenler,

Ø  İkamet izni bulunup da süresinin sona ermesinden itibaren kabul edilebilir gerekçesi olmadan ikamet izni süresini on günden fazla ihlal edenler,

Ø  Çalışma izni olmadan çalıştığı tespit edilenler,

Ø  Türkiye’ye yasal giriş veya Türkiye’den yasal çıkış hükümlerini ihlal edenler ya da bu hükümleri ihlale teşebbüs edenler,

Ø  Hakkında Türkiye’ye giriş yasağı bulunmasına rağmen Türkiye’ye geldiği tespit edilenler,

Ø  Uluslararası koruma başvurusu reddedilen, uluslararası korumadan hariçte tutulan, başvurusu kabul edilemez olarak değerlendirilen, başvurusunu geri çeken, başvurusu geri çekilmiş sayılan, uluslararası koruma statüleri sona eren veya iptal edilenlerden haklarında verilen son karardan sonra bu Kanunun diğer hükümlerine göre Türkiye’de kalma hakkı bulunmayanlar,


Ø  İkamet izni uzatma başvuruları reddedilenlerden, on gün içinde Türkiye’den çıkış yapmayanlar,

Ø  Uluslararası kurum ve kuruluşlar tarafından tanımlanan terör örgütleriyle ilişkili olduğu değerlendirilenler.

 

SINIR DIŞI EDİLEMEYECEK YABANCILAR


6458 sayılı kanunun 55. maddesinde yukarıda sayılan kapsamın içinde olsa dahi sınır dışı edilemeyen, haklarında sınır dışı kararı verilemeyen yabancılar düzenlenmiştir. Bu kişiler:


Ø  Sınır dışı edileceği ülkede ölüm cezasına, işkenceye, insanlık dışı ya da onur kırıcı ceza veya muameleye maruz kalacağı konusunda ciddi emare bulunanlar,

Ø  Ciddi sağlık sorunları, yaş ve hamilelik durumu nedeniyle seyahat etmesi riskli görülenler,

Ø  Hayati tehlike arz eden hastalıkları için tedavisi devam etmekte iken sınır dışı edileceği ülkede tedavi imkânı bulunmayanlar,

Ø  Mağdur destek sürecinden yararlanmakta olan insan ticareti mağdurları,

Ø  Tedavileri tamamlanıncaya kadar, psikolojik, fiziksel veya cinsel şiddet mağdurları.


SINIR DIŞI (DEPORT) KARARINA KARŞI DAVA


6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu md. 53/3 hükmünde sınır dışı kararına karşı dava yoluna başvurulabileceği düzenlenmiştir. Şöyle ki:


Yabancı veya yasal temsilcisi ya da avukatı, sınır dışı etme kararına karşı, kararın tebliğinden itibaren 7 gün içinde idare mahkemesine başvurabilir. Mahkemeye başvuran kişi, sınır dışı etme kararını veren makama da başvurusunu bildirir. Mahkemeye yapılan başvurular 15 gün içinde sonuçlandırılır. Mahkemenin bu konuda vermiş olduğu karar kesindir. Yabancının rızası saklı kalmak kaydıyla, dava açma süresi içinde veya yargı yoluna başvurulması hâlinde yargılama sonuçlanıncaya kadar yabancı sınır dışı edilmez.


Sınır dışı kararına itiraz ve işlemin iptali davalarında yetkili mahkeme sınır dışı etme kararı veren valiliğin bulunduğu yer idare mahkemesidir.


İDARİ GÖZETİM KARARI


6458 sayılı kanunun 54. madde kapsamındaki yabancılar, kolluk tarafından yakalanmaları hâlinde, haklarında karar verilmek üzere derhâl valiliğe bildirilir. Bu kişilerden, sınır dışı etme kararı alınması gerektiği değerlendirilenler hakkında, sınır dışı etme kararı valilik tarafından alınır.


Kanunun 57. maddesinde düzenlenen hükme göre hakkında sınır dışı etme kararı alınanlardan;


Ø  Kaçma ve kaybolma riski bulunan,

Ø  Türkiye’ye giriş veya çıkış kurallarını ihlal eden,

Ø  Sahte ya da asılsız belge kullanan,

Ø  Kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın Türkiye’den çıkmaları için tanınan sürede çıkmayan,

Ø  Kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar

hakkında valilik tarafından idari gözetim kararı alınır ya da 57/A maddesi uyarınca idari gözetime alternatif yükümlülükler getirilir. Hakkında idari gözetim kararı alınan yabancılar, yakalamayı yapan kolluk birimince geri gönderme merkezlerine götürülür.

Geri gönderme merkezlerindeki idari gözetim süresi 6 ayı geçemez. Ancak bu süre, sınır dışı etme işlemlerinin yabancının iş birliği yapmaması veya ülkesiyle ilgili doğru bilgi ya da belgeleri vermemesi nedeniyle tamamlanamaması hâlinde, en fazla 6 ay daha uzatılabilir.


İdari gözetimin devamında zaruret olup olmadığı, valilik tarafından her ay düzenli olarak değerlendirilir. Gerek görüldüğünde, 30 günlük süre beklenmez. İdari gözetimin devamında zaruret görülmeyen yabancılar için idari gözetim derhâl sonlandırılır. Bu yabancılara, 57/A maddesi uyarınca idari gözetime alternatif yükümlülükler getirilir.


İDARİ GÖZETİME ALTERNATİF YÜKÜMLÜLÜKLER

6458 sayılı kanunun 57/A maddesi uyarınca idari gözetime alternatif yükümlülükler getirilebileceği düzenlenmiştir. Bu yükümlülükler:

Ø  Belirli adreste ikamet etme

Ø  Bildirimde bulunma

Ø  Aile temelli geri dönüş

Ø  Geri dönüş danışmanlığı

Ø  Kamu yararına hizmetlerde gönüllülük esasıyla görev alma

Ø  Teminat

Ø  Elektronik izleme

Yabancıya bu yükümlülüklerden bir veya birkaçının getirilmesi durumunda bu süre 24 ayı geçemez.

 

İDARİ GÖZETİM KARARINA İTİRAZ

Kanuna aykırı bir şekilde verilen idari gözetim kararına itiraz etmek mümkündür.

İdari gözetim altına alınan kişi veya yasal temsilcisi ya da avukatı, idari gözetim kararına karşı yetkili sulh ceza hâkimliğine başvurabilir. Başvuru idari gözetimi durdurmaz. Dilekçenin idareye verilmesi hâlinde, dilekçe yetkili sulh ceza hâkimine derhâl ulaştırılır. Sulh ceza hâkimi incelemeyi 5 gün içinde sonuçlandırır. Sulh ceza hâkiminin kararı kesindir.

İdari gözetim altına alınan kişi veya yasal temsilcisi ya da avukatı, idari gözetim şartlarının ortadan kalktığı veya değiştiği iddiasıyla yeniden sulh ceza hâkimine başvurabilir.

 

ÜLKEYİ TERKE DAVET

6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununun 56. maddesinde sınır dışı kararı alınmasının sonuçlarından olan Çıkış İzin Belgesi düzenlenmiştir. Nitekim söz konusu hükme göre; “Sınır dışı etme kararı alınanlara, sınır dışı etme kararında belirtilmek kaydıyla, Türkiye’yi terk edebilmeleri için on beş günden az olmamak üzere otuz güne kadar süre tanınır.”

Ancak;

Ø  Kaçma ve kaybolma riski bulunanlara,

Ø  Yasal giriş veya yasal çıkış kurallarını ihlal edenlere,

Ø  Sahte belge kullananlara,

Ø  Asılsız belgelerle ikamet izni almaya çalışanlara veya aldığı tespit edilenlere,

Ø  Kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlara

bu süre tanınmaz.

Türkiye’den çıkış için süre tanınan kişilere, Çıkış İzin Belgesi verilir. Bu belge hiçbir harca tabi değildir. Vize ve ikamet harçları ile bunların cezalarına ilişkin yükümlülükler saklıdır.

Terke davet süresi içinde Türkiye’yi terk etmeyen yabancılar idari gözetim altına alınacaklardır. 

0530 421 56 60
erzurum boşanma avukatı,erzurum ceza avukatı,erzurum göçmen avukatı,erzurum avukat